Pages

Wednesday, July 18, 2012

PENGAMBILAN KAD LAPORAN PELAJAR & TAKLIMAT SISTEM PBS

                               07 Jul 2012 -  Ke sekolah anak di Kajang untuk pengambilan kad laporan pelajar dan seterusnya perjumpaan dengan guru bagi mengetahui perkembangan dan permasalahan anak di sekolah.   Sebelum berjumpa guru semua ibu bapa diberi penerangan dan taklimat Sistem PBS (Pentaksiran Berteraskan Sekolah)  di dewan sekolah.  Hampir 2 jam taklimat tersebut.

                              Sistem PBS di mana para pelajar tidak lagi dinilai dari peperiksaan semata-mata tanpa merangkumi semua dari kedatangan, projek kerja, test ujian selepas setiap subjek pembelajaran sehinggakan penyertaan mereka dalam Kokorikulum dan Pendidikan Jasmani.


                              Taklimat yang boleh dikatakan hangat juga, sebab ada ibu bapa tidak mahu dijadikan ujikaji oleh Kementerian Pelajaran di mana dasar-dasar pendidikan negara sering berubah dan anak-anak kita menjadi mangsa seperti Pembelajaran Dalam Bahasa Inggeris satu ketika dahulu yang telah ditarik oleh kerajaan.


                               Peluang berjumpa guru adalah agenda utama dan yang ditunggu oleh ibu bapa bagi memahami permasalahan anak-anak disekolah serta perbincangan bersama bagi menyelesaikan masalah mereka.

No comments: